BURGUM - Nu de tweede week van het SKS kampioenschap maandag van star is gegaan op de Hegemermar bij Woudsend, heeft Sneek met schipper Douwe Visser meteen orde op zaken gesteld. Niet alleen won hij de wedstrijd op superieure wijzen, maar hij deed daarmee ook uitstekende zaken in het algemene klassement. Met ng drie wedstrijden tevaren, twee keer op de Baai bij Lemmer en een keer op het Snekermeer, lijkt hij zijn kandidatuur nadrukkelijk te hebben gesteld.
Veni, vidi, vici op zijn SnekersVeni, vidi, vici op zijn Snekers
Veni, vidi, vici, vrij vertaald: Douwe Visser kwam, zag en zeilde de complete concurrentie ‘yn ‘e groppe’. Dat was maandagmiddag op de Hegemermar bij Woudsend het beeld van het begin van de tweede week van het SKS skûtsjesilen. Met andere woorden: Douwe Visser won zoals hij wilde, hij voer een souvereine wedstrijd waartegen al zijn concurrenten, dat waren er zoals bekend nog maar elf, het moesten afleggen. En toen klassementsleider Grou met averij uitviel na een aanvaring met Drachten, hoefde Douwe Visser nog maar rekening te houden met tien tegenstanders. Maar geen van dat tiental kwam ook maar in de buurt van de Sneker Pan die steeds verder uitliep en in feite een wedstrijd in z’n eentje zeilde.
prachtig
De omstandigheden zijn prima deze maandagmiddag op de Hegemermar bijWoudsend. Het is lekker warm, de zon schijnt en er staat net genoeg wind om er een mooie wedstrijd van te maken. Die drie Beaufort had van mij een vier mogen zijn, maar je kunt niet alles hebben. Het is een behoorlijk eind varen van Woudsend naar de Hegemermar, door de kronkelende Wâldseiner Rakken, maar het is een prachtige route: aan de ene kant het ruime water van de Hegemermar en de Fluezzen en aan de andere kant het wijdse greidelandschap met daartussendoor de Wijmerts. Het is druk op het water, het weer is prima en dus willen veel mensen het skûtsjesilen komen bekijken. Ook op de dijk tussen Woudsend en Ypecolsga is het druk. De wind schift een beetje tussen zuid en zuidoost en dat maakt het niet gemakkelijk om een goede baan te leggen, goed, in de zin van een paar lekkere kruisrakken. Want op een veredeld potje admiraalzeilen, allemaal achter elkaar aan zeg maar, zit niemand te wachten.
start
De start zou je bijna traditioneel kunnen noemen: iedereen over bakboord. Een stuurboordstart zie je nog maar zelden jammer genoeg. Jammer, omdat het aan zo’n start extra schwung geeft, de stuurboordstart is voor de risico-investeerder, voor de durvers, de avonturiers. Maar die zijn er niet zoveel, iedereen telt z’n knopen en kiest alsnog voor de veilige bakboordstart. Jammer, maar alleszins te begrijpen. En dan, als iedereen behalve Lemmer goed uit de start is gekomen, Lemmer is te vroeg en moet opnieuw beginnen, als laatste uiteraard, komt voor de schippers de keuze: gaan we over bakboord verder zover mogelijk omhoog, met in het achterhoofd de wetenschap dat ze dan over stuurboord naar de ton varen. Of gaan we meteen na de start overstag om een lange slag over stuurnboord te maken met aan het slot een slag over bakboord naar de bovenste ton. Onder andere Sneek en Earnewâld doen het laatste, Heerenveen en d’ Halve Maen opteren voor het eerste. Iedereen wil dan weten wie er nu eigenlijk op kop ligt, maar dat is niet te zien, dat zal moeten blijken als ze bij die eerste boventon zijn. Dan ‘moat de bûter jild jilde’, dan ‘komt de kniper op ‘e skine’. Wij speculeren met z’n allen op de persboot, maar het is zoals oud-schipper Pieter Brouwer het zegt: “Neat fan sizzen, it is mar krekt wa’t de beste flaachjes kriget.” “En, voegt hij er een tikkeltje ironisch aan toe in de stijl van Gary Lineker, “dat sil Douwe fan Snits wol wêze.” Dat klopt, de meester-schipper van de Sneker Pan komt inderdaad als eerste bij de boei, over bakboord dus, en hij pakt daar meteen de koppositie. Om die ook niet meer af te staan, maar uiteraard weten we dat dan nog niet. Het gevecht van de dag oontwikkelt zich in die achtervolgende groep, of eigenlijk kun je niet van achtervolgen spreken, Sneek loopt steeds verder uit en de hoogste trede van het ereschavot bij de prijsuitreiking lijkt alvast gereserveerd voor de Snekers.
sneuIn
de tweede route valt Grou met averij uit. In een fel gevecht met Drachten vaart dat skûtsje tegen de giek van ‘it Doarp Grou’ en dat heeft desastreuze gevolgen voor Douwe Visser en zijn mannen. Het lummelbeslag, dat is waar de giek draaibaar zit bevestigd aan de mast, krijgt een opdonder en raakt ontzet. En dus moet Grou de zeilen strijken, letterlijk deze keer, en de strijd staken. Zonde en sneu, zeker voor Douwe Visser die zijn fraaie koppositie in het klassement ernstig in gevaar ziet komen. Er komt een protestvlag in het want, want deze botsing zal wel een staartje krijgen vermoed ik. Dat zal later ook blijken, Grou wint het protest en krijgt nu het gemiddelde van alle resultaten bijgeschreven. Dat maakt het algemene klassement er niet overzichtelijker op, want het gemiddelde wordt pas berekend over de hele reeks. Maar toen waren er nog maar elf, het lijkt een beetje op het beroemde verhaal van Agatha Christie. Het is een beetje het beeld van deze editie van het SKS kampioenschap: er gebeuren van allerlei onverwachte dingen, maar het zijn merendeels geen dingen die bijdragen aan de amusemenstwaarde en de attractiviteit.
straatlengte
Ondertussen heeft Douwe Visser met Sneek zich naar een wel heel comfortabele voorsprong gezeild, onbereikbaar voor de concurrentie. En dus wordt Sneek als eerste afgeschoten en dan moeten we behoorlijk lang wachten op Woudsend, maar het aanstekelijke enthousiasme en de euforische vreugde aan boord bij schipper Teake Klaas van der Meulen maakt dat wachten meer dan goed. d’ Halve Maen van schipper Klaas Westerdijk scoort een podiumplaats en dat willen de Drachtsters wel weten ook, zo vaak overkomt hen dit niet. Earnewâld bekroont een degelijke race met een keurige vierde plaats en Sytze Brouwer van Heerenveen, hij is door zijn voorkomen, zijn uitstraling en zijn jeugdig enthousiasme de favoriet, de ‘Geheimtip’, van vele volgers, ook bij ons aan boord, wordt vijfde. Dinsdag is een rustdag, verbaal zal er wel het een en ander te verhapstukken zijn, woensdag gaat het verder op de Baai van Lemmer.
Binne Kramer
{gallery}nieuws/binneskutsjesilen{/gallery}
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121