BURGUM - Op 1 januari 2018 kwam Eastermar groot in het nieuws, toen 273 mensen in het dorp een groot geldbedrag wonnen bij de Postcodeloterij. Naar aanleiding hiervan stuurde de gemeente op 26 januari een brief aan alle inwoners van het dorp, waarin zij werden geïnformeerd over de mogelijke financiële gevolgen van het winnen van een groot geldbedrag. Prijswinnaars die gebruik maken van huurtoeslag, zorgtoeslag, KGB, een WMO-voorziening, leerlingenvervoer, bijzondere bijstand, minimaregelingen, een bijstandsuitkering of Kwijtschelding Belastingen werden middels deze brief opgeroepen contact op te nemen met de gemeente om de gevolgen m.b.t. deze voorzieningen te bespreken.
Inwoners van Eastermar die een bijstandsuitkering van de gemeente ontvangen werden daarnaast persoonlijk gebeld om hen te wijzen op de mogelijke gevolgen van het winnen van een prijs voor hun uitkering. Daarnaast werd in dit gesprek nadrukkelijk aangegeven wat de gevolgen kunnen zijn wanneer er geen melding wordt gemaakt van een gewonnen prijs. Diverse bijstandsgerechtigden in het dorp werden meermalen telefonisch door de gemeente benaderd.
Op 30 januari stuurde de gemeente een tweede brief naar 25 bijstandsgerechtigden in Eastermar, waarin zij worden verzocht om binnen een week bewijsstukken in te leveren om aan te tonen dat zij geen prijs hebben gewonnen. Wordt er geen gehoor gegeven aan dit verzoek, dan vermeldt de gemeente in de brief het volgende: ‘Ik adviseer u de bewijsstukken op tijd in te leveren. Dit om te voorkomen dat wij de uitkering gaan opschorten, een boete gaan opleggen of uw uitkering gaan terugvorderen.’ Deze tweede brief heeft voor veel onrust onder de doelgroep gezorgd.
ChristenUnie, FNP en CDA hebben naar aanleiding hiervan de volgende vragen aan het college:
1. Was het college op de hoogte van de inhoud van de brief, die op 30 januari jl. werd verstuurd aan de bijstandsgerechtigden in Eastermar?
2. Wat is de mening van het college over de toonzetting van de brief?
3. Mag de gemeente deze doelgroep in de gegeven omstandigheden vragen bewijsstukken aan
te leveren om aan te tonen dat ze geen prijs hebben gewonnen? Zo ja, op grond waarvan
heeft de gemeente dat recht?
4. Is een termijn voor het aanleveren van bewijsstukken van 7 dagen vanaf dagtekening
gebruikelijk en reëel?
5. Mag de gemeente een uitkering opschorten, een boete opleggen of een uitkering
terugvorderen op basis van het niet tijdig aanleveren van bewijsstukken in deze specifieke
situatie?
6. In de media heeft wethouder Bruin-Slot aangegeven dat de gemeente met alle 25
geadresseerden contact zal opnemen over de inhoud van de brief. Is dit inmiddels gebeurd? Wat heeft de gemeente naar aanleiding hiervan met de betrokkenen gecommuniceerd?
Wij verzoeken u bovenstaande vragen mondeling te beantwoorden tijdens de raadsvergadering van 22 februari. Dit met het oog op het actuele karakter van de vragen en het feit dat op 22 februari de laatste reguliere vergadering voor de raad in de huidige samenstelling zal zijn.
Met vriendelijke groet namens de fracties van ChristenUnie, FNP en CDA,
Jantsje van der Veen-Zeilstra
Freddy de Haan
Eelke Hoekstra
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121