HURDEGARYP - De bouw werkzaamheden aan de Gerrit Vlaskamp tunnel, de trein onderdoorgang in de Rijksstraatweg van Hurdegaryp liggen uitstekend op schema . De firma Heijmans is er druk mee bezig, zelfs op zaterdag. Er waren nu een flink aantal personen aan het ijzer vlechten om eind deze week weer beton te kunnen storten. Het opvallende ? Nergens zijn rechte lijnen te vinden, de wanden van de op en afritten en zelfs het tunneltje waar de auto’s komen te rijden is met een bocht er in. In week 30 moeten de auto’s er door kunnen rijden.
De trein onderdoorgang in de Rijksstraatweg in Hurdegaryp is ‘indirect’ te danken aan de Centrale As, de weg waar ‘we’ na 2 jaar al heel gewoon over heen rijden. Ook aan KIK en natuurlijk aan ‘Den Haag en Leeuwarden’ voor de benodigde centjesDeze trein onderdoorgang is nodig omdat er op termijn 4 treinen per uur richting Groningen én richting Leeuwarden rijden. 8 keer per uur de spoorbomen naar beneden is wel erg vaak.
Een flinke tijd terug begon de firma Heijmans met meerdere regionale onderaannemers met deze klus. Ik was een aantal dagen terug even in het kantoor geweest om aan projectmanager Mario Hubregtse te vragen of er een mogelijkheid was om even ‘binnen’ op het werk te kijken. Het mocht maar gelijk met een paar vraagjes, ‘heb je goed schoeisel met stalen neuzen en een geel hesje’ die schoenen, wat laarzen werden’ had ik niet maar toen ik er zaterdagmorgen kwam kreeg ik er een paar aangereikt.Lachend kwam ook de opmerking ‘als je oranjekoek mee neemt mag het zeker’ gelijk er bij zeggend ‘nou dat hoeft eigenlijk niet hoor’ Maar de afspraak stond en zaterdagmorgen mocht ik mij melden, ……. met oranjekoekSamen met uitvoerder Sieger Zijlstra eerst even ‘een bakkie’ en dan naar de overkant van de weg, eerst naar de zuidelijke inrit. Het eerste wat mij opviel was dat het overal erg netjes is, nergens troep of bouw materiaal wat ‘zomaar’ ergens neer is gelegd.Ook opvallend hoe groot het is, als je er langs rijdt lijkt het veel kleiner dan het in werkelijkheid is. We liepen de zuidelijke inrit iets op, ruim halverwege waren een aantal heren met beton ijzer bezig. Nu zag je veel beton welke al gestort was in grote maar ook dikke vloeren en muren. Zoals eerder beschreven eigenlijk nergens een rechte lijn.
Na duidelijke uitleg van Sieger weer omhoog en liepen we naar de noordelijke kant waar ook weer een inrit is natuurlijk maar ook de ‘bak’ waar later de auto’s door en de treinen overheen gaan rijden, het leek voor mij bijna klaar maar er moest best nog wel veel aan gebeuren.Deze bak moet in week 8 (eind februari begin maart) klaar zijn omdat deze dan ‘ingeschoven’ gaat worden. Ook weer een flinke klus, de rails moeten over een flinke lengte verwijderd worden, ruim 7000 M3 grond moet afgevoerd worden en dan die bak met vijzels heel langzaam inschuiven tot exact de juiste plek. Uiteraard heeft de firma Heijmans dan ‘hulp’ van o.a. ProRail en andere onderaannemers, zeker omdat deze klus in ruim 50 uur klaar moet zijn omdat de treinen dan weer moeten rijden. Dan de treinen ‘over’ de bak natuurlijk.
Ook aan de zuidzijde zag je alleen maar weer ronde en zelfs ‘achterover’ hangende muren, zelfs in de tunnelbak waar later de auto’s gaan rijden. Niet alleen auto’s eigenlijk, er komt ook een iets minder diepe strook waar fietsers en voetgangers de onderdoorgang kunnen passeren.Eerder vermelde ik de naam van deze onderdoorgang, de Gerrit Vlaskamp tunnel. Tuin architect Gerrit Vlaskamp leefde van 1 januari 1834 t/m 12 juni in 1906 en heeft in zijn werkzame leven heel veel tuin ontwerpen gemaakt, ook in de regio Hurdegaryp. De tuin achter Bennema State en het Bos van Ypey zijn maar 2 voorbeelden. Kenmerken van Vlaskamp waren ronde lijnen en dus nergens recht. Ook de beide inritten van de onderdoorgang en dus de tunnelbak zelf zijn nergens recht. In beide inritten zit ‘een S’ bocht. Ook een kenmerk van Vlaskamp was dat als een tuin klaar was heel centraal altijd een rode beuk werd geplant. Zou er nu ook, als alles klaar is, een rode beuk geplant gaan worden ? we wachten af ……
Is het aquaduct nabij Burgum bekleed met cortenstaal de inritten en de werkelijke tunnelbak zullen hier bij deze onderdoorgang bekleed worden met tegels(tegeltjes) die bij Tichelaar in Makkum gemaakt worden.
Na zo’n 45 minuten waren we klaar, Sieger ging weer aan het werk en ik had een flink aantal foto’s. Voor mij behoorlijk indrukwekkend allemaal al liet Sieger mij weten dat bij andere projecten waar hij werkte, o.a. bij de tunnel in de Drachtster weg van Leeuwarden, het aquaduct bij Burgum en nog wel meer grote klussen dit eigenlijk maar een ‘kleintje’ was. Wel waren al die ronde lijnen een prachtige uitdaging die het werk hier wel iets lastiger maakten. Hij sloot af met woorden die wij waarschijnlijk na week 30 ook zeggen ‘ Als het klaar is, is erg mooi geworden, let maar op’Week 30 ? ja als alles volgens planning gaat, en waarom niet, moeten de auto’s dan de onderdoorgang kunnen gebruiken.
Vanaf 1866, toen werd de trein die van Harlingen naar Leeuwarden reed ‘doorgetrokken’ naar Groningen t/m september 2019. Hoe vaak zouden de slagbomen in al die jaren naar beneden gegaan zijn ? nog een paar maanden en ze zijn weg.Wanneer de ‘grande opening’ van de onderdoorgang is, is nog niet bekend maar zal rond september van dit jaar zijn
Jan Kamminga
{gallery}Syta/tunnel13119{/gallery}
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121