HURDEGARYP - Een heel ‘och heden’ donderdag nabij het treinstation in Hurdegaryp, de tunnel waar op niet al te lange termijn de auto’s door en de treinen overheen gaan rijden is onder grote publieke belangstelling op ‘ingeschoven’. Rond 17 uur was de juiste plek bereikt en lag het zware betonnen element precies volgens planning daar waar het moest. Al een aantal dagen ligt het treinverkeer stil op dit werk te kunnen realiseren.Maandagmorgen moeten de treinen over de tunnelbak weer gaan rijden.
Vanaf 9 uur donderdagmorgen was het druk ‘op het werk’ natuurlijk heel veel mensen die er aan het werk waren maar ook heel veel Hurdegarypers die er even gingen kijken. Volgens planning zou de tunnelbak ingeschoven gaan worden en er was zelfs een bescheiden tribune gebouwd waar je het prima vanaf kon bekijken. Dat die tribune niet echt veel gebruikt werd kwam doordat je via het perron (achter veilige hekken) het veel beter kon zien.
Volgens –niet officiële- cijfers kwamen er meer dat 700 personen kijken, een schatting van iemand die er aan het werk was. Ook van ver kwamen meerdere personen langs, zelfs uit Arnhem kwamen een aantal jonge mannen, ‘het is vakantie en we wilden het heel graag zien’ Toen ik er rond 16 uur even was, was het inderdaad best wel druk.Firma Heijmans is al een aantal maanden bezig om deze dag goed te laten verlopen. De werkzaamheden aan heel veel onderdelen van deze tunnel bereikten deze dag een soort hoogtepunt al was het dat er eigenlijk heel veel ‘onder het maaiveld’ zit.
Dinsdagavond reden de laatste treinen en gelijk daarna begonnen de werkzaamheden, rails verwijderen, grond afgraven en nog veel meer. Het auto verkeer moet deze dagen omrijden dit om de veiligheid rond de huidige overweg te kunnen garanderen. Officieel via de rotondes nabij Quatrebras en dan via de Noarderomwei (de rondweg) weer richting Hurdegaryp / Leeuwarden te kunnen rijden. Dat veel Hurdegarypers nu via de Zomerweg richting Tytsjerk rijden om zo Leeuwarden te bereiken is ook een veel gebruikte route.
Donderdag was het dus zover, de tunnelbak werd ingeschoven. Met flinke vijzels werd de bak over een ‘gladde’ baan naar zijn plek geschoven, tergend langzaam maar gezien het gewicht toch best nog wel snel. Ik kon niet achterhalen hoe laat deze klus begon maar 17 uur was de juiste plek bereikt. Het inschuiven ging centimeter voor centimeter maar het was vanaf het perron wel te zien dat de constructie vooruit kwam.
Nu deze tunnelbak op z’n plek is geschoven is dit onderdeel dan wel klaar maar er moet natuurlijk nog heel veel gebeuren voordat maandagmorgen de treinen volgens de dienstregeling weer gaan rijden. De grond rondom moet gedeeltelijk weer aangevuld worden en natuurlijk moeten de rails weer aangesloten worden.
Ondertussen was op het station veel meer te doen, in ‘het Stationnetje’ kon iedereen informatie krijgen en vooruitlopend werd er ook aan de perrons gewerkt. Daar veranderd ook het nodige, beide perrons worden verlengt om later langere treinen daar te kunnen laten stoppen.Per uur rijden er straks 2 stoptreinen tussen Leeuwarden en Groningen maar ook 2 sneltreinen. De ene stopt alleen in Buitenpost en de andere sneltrein alleen in Veenwouden.
Als alles volgens planning gaat, en waarom niet, zal de opening van de Gerrit Vlaskamp tunnel ‘ergens’ in september zijn.
Jan Kamminga
{gallery}Syta/tunnel22219{/gallery}
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121