25
ma, nov
0 Nieuwe art.
Advertentie:
×

Fout

[SIGPLUS_EXCEPTION_FOLDER_BASE] Afbeeldingsmap %s gedefinieerd in de administration back-end moet een relatief pad hebben vanaf de Joomla root.

Nieuws
HURDEGARYP. De voorbereidingen waren al een tijdje bezig maar vrijdag op zaterdagnacht begon het werk daadwerkelijk. Tussen Hurdegaryp en Buitenpost worden de spoorstaven en de bielzen vervangen. Ook wissels. perrons en beveiliging worden vervangen, aangepast en of in dienst gesteld. Zaterdag werd op het station in Hurdegaryp door Prorail begonnen met het schoonmaken van het ballastbed. Een indrukwekkende werktrein en veel werknemers maakten alles onder grote publieke belangstelling mogelijk. Er zal 24 uur per dag gewerkt worden.... tot het klaar is.

10 Dagen geen treinen tussen Leeuwarden en Buitenpost. Om exact te zijn van vrijdag (10 juli) 23.45 uur t/m zondag 19 juli. Maandag 20 juli rijden de treinen weer volgens dienstregeling (Meer info te vinden op www.ns.nl/reisplanner ) natuurlijk zijn er trein vervangende bussen die nu de trein diensten over nemen.
Tijdens deze dagen vervangen de medewerkers van Prorail met een speciale trein de houten bielzen en de rails. Ook het ballastbed word ‘opgefrist’ zeg maar schoon gemaakt.

Dit werk is omdat de rails ook slijten en de houten bielzen niet meer 100% zijn. Nieuwe rails en betonnen bielzen worden nu geplaatst. Ook worden in deze 10 daagse periode een aantal wissels vervangen en de perrons in Hurdegaryp aangepast.
Door deze vernieuwingen kunnen de treinen sneller rijden wat weer tijdwinst oplevert voor de vele reizigers op dit drukke traject.
Uiteindelijk is het allemaal voor die 4e trein per uur. Natuurlijk de 2 stoptreinen en naast de nu al rijdende sneltrein die alleen halteert in Buitenpost ook voor die 2e sneltrein die tussen Leeuwarden en Groningen (vv) gaat rijden. Die 2e sneltrein gaat alleen in Veenwouden halteren. Station Veenwouden waar ze nu ook flink bezig zijn met het nieuwe transferium.
De rails en bielzen die vervangen worden is het ‘oude’ traject, het spoor waar de treinen vanuit Leeuwarden richting Groningen rijden. Een tijd terug is het spoor tussen Leeuwarden en Hurdegaryp al vernieuwd.

Onderstaand de tekst die ik op 12 juli 2012 (!) schreef en publiceerde voor Kanaal 30 tijdens een informatie bijeenkomst in het gemeentehuis van Buitenpost. Het heeft dus iets langer geduurd maar ‘lang om let’ komt die extra trein er vanaf december 2020.

BUITENPOST - Op dit moment worden er plannen gemaakt om eind 2017 een extra sneltrein te laten rijden tussen en Leeuwarden en Groningen. Deze sneltrein zal dan alleen stoppen op de eindstations en Feanwâlden
Deze informatie avond was in het gemeentehuis in Buitenpost.

Op dit moment rijden er tussen Leeuwarden en Groningen 3 treinen per uur. 2 Stoptreinen en 1 sneltrein in beide richtingen. De huidige sneltrein heeft alleen een tussenstop in Buitenpost.
Voordat die extra sneltrein kan gaan rijden moet er nog heel veel gebeuren, de provincies Groningen en Fryslân moeten in samenwerking met de betrokken gemeenten en Prorail o.a. nog de diverse procedures doorlopen.
Enkele van de bijzondere werkzaamheden zijn;
Extra perron in Leeuwarden. (aan de Wijnhorsterstraat kant)
Verdubbeling spoor tussen Zuidhorn en Grijpskerk.
Het spoor aanpassen zodanig dat de treinen er harder kunnen rijden.
Een extra perron voor de al bestaande pendeltrein tussen Zuidhorn en Groningen.
En nog een flink aantal andere werkzaamheden.

Deze sneltrein is volgens de provincies en Prorail noodzakelijk omdat de prognoses aangeven dat er meer passagiers zullen komen. Ook het ontlasten (lees minder druk zijn) van de stoptreinen is een doel.
Als alles gaat zoals de plannen het ons beloven moet er eind 2015 begonnen worden met de aanleg, eind 2017 moet de 2e sneltrein kunnen rijden.
Voor alle werkzaamheden is er een budget van 120 miljoen euro beschikbaar. Het geld komt onder andere uit het potje van het compensatie geld voor het niet doorgaan van de Zuiderzee spoorlijn.

Het loopt dus ‘iets’ uit maar dat komt ook door nog meer werkzaamheden buiten de in het verslagje van 2012 geschreven tekst uitgevoerd werden. Of het bedrag van die 120 miljoen nog klopt ? ik weet het echt niet.

Jan Kamminga

{gallery}Luc/2020/trein4{/gallery}

Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121
Advertenties




Advertentie