BURGUM - De seizoenopening van het SKS skûtsjesilen had zaterdag bij Grou geen betere omstandigheden kunnen treffen. Schitterend zeilweer met een tevinge west-noord-westen topskoelte windkracht 4+, een fabuleuze wolkenlucht, duizenden toeschouwers langs de boorden van Pikmeer, Tynke en Wide Ie en een wedstrijdverloop dat de spanning erin hield. Komt nog bij dat de thuisclub, het Grouster skûtsje in dit in een attractieve finale de zege behaalde, wat wil je nog meer.
Droomstart voor Grou op eigen waterDroomstart voor Grou op eigen water
Eigenlijk kon het scenario niet mooier geschreven zijn voor de openingswedstrijd zaterdagmiddag op het Pikmeer, de Tynje en de Wide Ie bij Grou. Fantastische ‘äussere Bedingungen’: met andere woorden, vrijwel optimaal zeilweer, veel publiek en een wedstrijdverloop om duimen en vingers bij af te likken. En dat de thuisfavoriet dan uiteindelijk ook nog wint, is dan de kers op de appelmoes. Het was er allemaal, zaterdag in Grou en ze waren er ook weer allemaal, die duizenden toeschouwers, of ze allemaal voor het sportieve gedeelte van dit gebeuren kwamen was de vraag, maar een kniesoor die daarop let. Je moet erbij zijn, en zolang het bier maar niet op raakt, is er niets aan de hand. Maar zoals gezegd, de opening van het skûtsjeseizoen aflevering 2017 kon nauwelijks beter en mooier. Uiteindelijk won Grou met schipper Douwe Visser, waar Joure met Dirk Jan Reijenga lange tijd op kop had gelegen en waarschijnlijk zullen de Jousters zich al stiekem rijk hebben gerekend, want hun voorsprong was riant en leek inderdaad goed voor een felbegeerde zege. Pas in de laatste route sloegen de Grousters toe, in het voor-de-windse-rak nota bene moest Joure toezien hoe de thuisploeg steeds dichterbij kwam en nog voor de beide skûtsjes de Wide Ie opdraaiden, was het pleit beslecht. En toen Douwe Visser, van advies voorzien door ex-Burgumer Tammo Oosterhof, zelf ‘ferneamd’ wedstrijdzeiler, zich eenmaal aan kop had genesteld, was er voor de Jousters geen houden meer aan. Nadat de kruitdampen van het finishschot voor Grou waren opgetrokken, restte de mannen uit Joure ‘slechts’ de tweede plaats. Knap, niks mis mee, maar toch was het een beetje zuur, logisch, als je zolang een riant uitzicht op de overwinning hebt gehad. De protestvlag die bij de Jousters in het want wapperde kreeg nog een behoorlijke nasleep, maar daarover later meer.
chaos
Nadat Geart Wâldnet en ik de gebruikelijke parkeerchaos hebben omzeild en we dus een plekje hebben gevonden op een loopafstand die ons als oudere jongeren past, melden we ons op het terras van Oostergo waar een substantieel deel van het journaille dat we hier kunnen verwachten reeds aan de koffie of de uitsmijter zit. Uitsmijters, eieren? Welja, journalisten zijn bikkels, die gaan niet voor een hap fibronil opzij. Het is een bijeenkomst met een hoog reünie-gehalte, de meesten zien we eigenlijk alleen maar bij deze ene gelegenheid en: we zijn allemaal weer een jaar ouder geworden. Heeft het onderweg naar Grou zelfs nog even geregend, het roemruchte ‘spatsje rein’ van Piet, nu is het droog en ver in het noordwesten ‘ljochtsje de kimen’, met andere woorden, als de voortekenen niet bedriegen, krijgen we inderdaad de beloofde ‘opklearringen’. Dat zou ons passen natuurlijk, het zou het plaatje compleet maken. Wind is er al in voldoende mate, maar als die wind gaat ruimen van west naar west-noord-west, dan krijgen we nog wel meer wind. Prima voor de wedstrijd, ‘wy ha der nol al sin oan’. Vlak voor ons speelt het traditionele varende orkest zich al warm en een enkele niet meer zo jonge dame waagt zich zelfs aan een paar danspassen uit de tijd van Victor Sylvester en Hugo Strasser.
optochtMaar dan is het zover, alle skûtsjes liggen achter elkaar in kiellinie afgemeerd aan ‘it houtstek’ bij de vroegere Halbertsma fabriek en de sleepboten manoeuvreren zich in positie, elk zal een helft van de vloot voor zijn rekening nemen. Tijd voor ons om ons te melden bij onze persboot, in casu bij schipper Harm en zijn beide assistentes. Zo te zien wordt het bij ons aan boord niet zo vreselijk druk en daar zijn we niet rouwig om, hoe rustiger aan boord, hoe meer ‘Lebensraum’ we hebben. Langzaam vaart de hele vloot met gestreken zeilen onder toeziend oog van de eeuwenoude Sint Pieter richting Pikmar, Tynje en Wide Ie, gadegeslagen door honderden boten, grote boten en nog grotere boten. Maar hier en straks ook op De Veenhoop en in Earnewâld, wordt het beeld en ook de sfeer bepaald door die kleine bootjes, sloepjes, schouwtjes, vletjes en verder alles wat maar kan varen. De boorden van de Tynje zijn al behoorlijk bezet, maar dat zijn merendeels de echte liefhebbers, immers, je moet een behoorlijk stuk lopen om hier te komen.
start
Eenmaal op de Wide Ie, in Grou heet die uiteraard Grouster Ie, gaan de zeilen omhoog en zetten de veertien skûtsjes koers naar het startschip dat helemaal onderin de Ie ligt te wachten op klandizie. Die start, zeker de allereerste van het seizoen, is altijd een heel ‘ochheden’, het is een zenuwengedoe, iedere schipper wil op die ene optimale startplek liggen en daar is helaas maar plaats voor, inderdaad: één skûtsje. Strijd dus, gedoe, dringen, wapperende zeilen, sommigen maken zelfs gebruik van een geïmproviseerde rem in de vorm van een emmer die achter het schip wordt gebonden om de vaart er uit te halen, anderen gokken op hun uitgedokterde timing en verwachten op grond daarvan precies op tijd bij de startlijn te zijn, mét de nodige snelheid. En allemaal over bakboord uiteraard, niemand waagt het om voor het hele veld langs over stuurboord te starten. Als dat lukt ben je spekkoper, als het mislukt ben je meteen allerlaatste. Je ziet het niet vaak jammer genoeg, want het zijn die tactische hoogstandjes die een schipper tot de ‘hors categorie’ verheffen. De zenuwen gieren bijna hoorbaar door de kelen van schippers en bemanningen, er klinken weer gloednieuwe krachttermen over het wijde landschap van Eagehoek en voor ons als toeschouwers is het smullen. Maar die zenuwen maken dat de eerste start vals is, te veel skûtsjes zijn te vroeg, ze moeten terug en de jury besluit tot een algehele valse start. Er komt een herstart dus, iets meer dan vijf minuten later. Die is goed, nou ja, voor de meesten dan, want ook nu moeten een paar schippers hun haast bekopen met een valse start, waaronder, en dat is opmerkelijk, Douwe Visser met de Sneker Pan. Wat er precies mis gaat kunnen we niet zien, maar hij moet terug. Huizum brengt zichzelf in een onmogelijk situatie, waarbij het skûtsje zelfs tegen het startschip aandrijft. Niet echt bevorderlijk voor een een goede start. Wij hebben Pieter Brouwer als gast aan boord, hij was jarenlang schipper op de Gerben van Manen, het skûtsje van Heerenveen en hij kijkt natuurlijk met meer dan gewone belangstelling naar hoe de Feansters het doen, immers, zijn zoon Sytze voert daar nu het bevel. Maar die doet het voorlopig prima, de start is goed, hoog aan de wind en met snelheid vaart Sytze Brouwer vorlopig op een keurige tweede plaats. Zijn vader kijkt het met tevredenheid aan, maar ook met de Friese vaderlijke scepsis: “Hy hat in pear minne maten achter him.” Joure en Lemmer doen het goed, ook de Halve Maen zeilt keurig mee in de kopgroep. De felste strijd wordt zoals gebruikelijk uitgevochten in het lange kruisrak op de Wide Ie en in de nauwe, krap bezeilde Tynje. Daar vallen de slachtoffers en een daarvan is Earnewâld met schipper Gerhard Pietersma aan het helmhout. Zoals je wel meer ziet zijn het de achterste gelederen die alsnog een of meer slagen moeten maken en in dat nauwe water is dat bepaald geen sinecure. Earnewâld ‘fertutearzet’, moet overstag en komt dan Leeuwarden tegen, dat op zijn beurt moet draaien, maar in feite nergens anders heen kan. Gevolg is dat beide schepen vrijwel stil komen te liggen. Het ultieme doenscenario voor elke schipper en je kunt er maar heel weing aan doen. Je ziel in lijdzaamheid bezitten is zowat het enige dat erop zit. Aan alle ellende komt een einde, maar op deze manier win je geen wedstrijden natuurlijk.
finish
Het is nog steeds Joure dat de meute aanvoert, maar ondertussen ‘beweegt zich wat op de achtegrond’, zou Drs. P. zeggen en in dit geval is dat Grou, dat begonnen is aan een opmars die uiteindelijk leidt tot een tweede plek achter de Jousters. Knap, maar het is niet genoeg voor de thuisclub, zij willen méér, ze willen maar één ding: winnen. En als de schepen de laatste ronde ingaan, is voor de kenners al duidelijk dat Joure deze strijd nog niet heeft gewonnen. ‘Prijzen op de meet’, heet dat in het wielrennen en die laatste route wordt Joure fataal. In het voor-de-windse-rak richting Tynje en Wide Ie loopt Grou zienderogen in, dit is de wind die dit schip nodig heeft en onder de vaardige handen van schipper Douwe Visser slagen de Grouster erin nog voor het opdraaien van de Wide Ie Joure te achterhalen. En dan weet eigenlijk iedereen wel wat er gaat gebeuren: in het lange ruimwindse rak naar Eagehoek en het volgende lange kruisrak naar Tryntsjepôle, dat bestaat niet meer, maar er lig wel een boei, maken de geroutineerde Grousters geen fouten. En dat betekent dat met een lange en korte slag over de Pikmar de finish bezeild kan worden. Euforische vreugde bij de Grousters en natuurlijk ook bij het omsittend laach op het starteiland. Immers, winnen is mooi, de eerste wedstrijd winnen is prachtig, maar dat alles ook nog voor eigen publiek is boven alles verheven. Joure wordt tweede, Lemmer derde. Bij Joure wappert nog altijd een protestvlag in het want, de Jousters hebben geprotesteerd tegen de SKS wegens een verschil in interpretatie van de uitvoering van het zeilplan. Een technisch verhaal waarbij de SKS kiest voor authenticiteit, waar schipper Reijenga de veiligheid laat prevaleren. Wordt ongetwijfeld vervolgd. De wedstrijdreeks wordt vervolgd op maandag op de Wide Ie bij de Veenhoop, inderdaad, dat heet daar de Drachtster Ie…
Binne Kramer
{gallery}nieuws/skutsjesilen6augustus{/gallery}
finish
Het is nog steeds Joure dat de meute aanvoert, maar ondertussen ‘beweegt zich wat op de achtegrond’, zou Drs. P. zeggen en in dit geval is dat Grou, dat begonnen is aan een opmars die uiteindelijk leidt tot een tweede plek achter de Jousters. Knap, maar het is niet genoeg voor de thuisclub, zij willen méér, ze willen maar één ding: winnen. En als de schepen de laatste ronde ingaan, is voor de kenners al duidelijk dat Joure deze strijd nog niet heeft gewonnen. ‘Prijzen op de meet’, heet dat in het wielrennen en die laatste route wordt Joure fataal. In het voor-de-windse-rak richting Tynje en Wide Ie loopt Grou zienderogen in, dit is de wind die dit schip nodig heeft en onder de vaardige handen van schipper Douwe Visser slagen de Grouster erin nog voor het opdraaien van de Wide Ie Joure te achterhalen. En dan weet eigenlijk iedereen wel wat er gaat gebeuren: in het lange ruimwindse rak naar Eagehoek en het volgende lange kruisrak naar Tryntsjepôle, dat bestaat niet meer, maar er lig wel een boei, maken de geroutineerde Grousters geen fouten. En dat betekent dat met een lange en korte slag over de Pikmar de finish bezeild kan worden. Euforische vreugde bij de Grousters en natuurlijk ook bij het omsittend laach op het starteiland. Immers, winnen is mooi, de eerste wedstrijd winnen is prachtig, maar dat alles ook nog voor eigen publiek is boven alles verheven. Joure wordt tweede, Lemmer derde. Bij Joure wappert nog altijd een protestvlag in het want, de Jousters hebben geprotesteerd tegen de SKS wegens een verschil in interpretatie van de uitvoering van het zeilplan. Een technisch verhaal waarbij de SKS kiest voor authenticiteit, waar schipper Reijenga de veiligheid laat prevaleren. Wordt ongetwijfeld vervolgd. De wedstrijdreeks wordt vervolgd op maandag op de Wide Ie bij de Veenhoop, inderdaad, dat heet daar de Drachtster Ie…
Binne Kramer
{gallery}nieuws/skutsjesilen6augustus{/gallery}
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121