SNEEK - De eerste wedstrijden verliepen voor Sneek met Douwe Visser aan het helmhout niet helemaal naar wens, maar woensdagmiddag nam de Sneker schipper sportieve wraak, hij stelde orde op zaken met een fraaie overwinning. Cadeau kregen de Snekers het overigens niet op het Snekermeer, ze moesten met name afrekenen met Pieter Meeter van Akkrum die na een prima start een behoorlijk gat had geslagen. 'In strieminne flaach' deed hem uiteindelijk de das om.
Sneek wint ‘lekkere’ wedstrijdSneek wint ‘lekkere’ wedstrijd
Het was uiteindelijk Douwe Visser van Sneek die de wedstrijd op zijn thuiswater won. Cadeau kregen de Snekers het overigens niet, want het was een enerverend en attractief duel dat moest worden uitgevochten met de aanvankelijke koploper Pieter Meeter van Akkrum dat Douwe Visser uiteindelijk de zege opleverde. Het werd een latertje, omdat, in verband met de Sneekweek, de wedstrijd pas om bijna vier uur in de middag kon beginnen. Onder prima omstandigheden, dat wel, want na de beide drijfpartijen op de Veenhoop en bij Earnewâld stond er op het Snekermeer een dikke vier en toen die in late namiddag volgens verwachting begon af te zwakken, was de wedstrijd al afgelopen. Een vrijwel vlekkeloos verlopen zeildag dus en dat is in deze hectische seizoenopening bijna een unicum. Er werd zelfs niet eens geprotesteerd, tegen wie of wat dan ook, het enige opmerkelijke was dat de finish er wat vreemd in lag. Voor-de-winds nota bene en eigenlijk druist dat in tegen alle wedstrijdzeiltradities. Die schrijven voor, al staat het nergens, dat zowel de start als de finish tegenwinds zijn en hier op dat toch grote Snekermeer was daar ook alle ruimte voor. De reden van deze wat wonderlijk aandoende move werd niet echt duidelijk, misschien was het een handreiking aan de toeschouwers die op de Terhernster pier stonden en die nu de eindstrijd van vlakbij konden gadeslaan. Maar van strijd is meestal in een lang voor-de-winds rak weinig sprake, dus al te spectaculair was die finish nu ook weer niet. Spectaculair was de wedstrijd an sich overigens wel degelijk en dat had alles te maken met de twee lange kruisrakken die deze zandloperbaan kende. In die kruisrakken gebeurde het eigenlijk allemaal en met name bij de beide bovenste tonnen was het af en toe behoorlijk hectisch vanwege het feit dat de schepen elkaar daar troffen. De ene helft was over bakboord gestart en kwam dus over stuurboord op de boei aanvaren, terwijl een aantal anderen meteen na de start voor een lange stuurboordslag hadden gekozen en dus over bakboord aan kwamen varen. Dat gaf spannende situaties, zeker ook omdat de vaart er flink in zat met de stevige zuidwester die over het Snekermeer joeg. Het roemruchte ‘brûs foar de kop’ was eindelijk weer van de partij en ook ‘it wetter yn ‘e warring’ ontbrak niet op deze fraaie zomerdag die aan de frisse kant was, maar die genoeg elementen bevatte om er een mooie wedstrijddag van te maken.
wachten
Wij moeten al om één uur aan boord zijn van onze persboot, want straks gaat het Margrietkanaal ‘dicht’ en mogen we het Snekermeer niet meer op. Het betekent wel dat we een paar uur moeten wachten eer de skûtsjes aan de bak kunnen en wij dus ook. Maar aan boord is het best aangenaam toeven, als het begint te regenen trekken we ons terug met koffie en heerlijke koekjes voor een soort ongeorganiseerd palaver. Er komen allerlei onderwerpen voorbij in dit illustere gezelschap van fotografen, mediamensen en skûtsjekenners. En het gaat echt niet alleen over het skûtsjesilen, zelfs de politiek komt ter sprake. Maar dit verhaal is nu eens niet geregisseerd en dat betekent dat het beregezellig is in die knusse kajuit van de kruiser van schipper Harm. De tijd vliegt voorbij en zo tegen drie uur is het ook weer droog en dus kunnen we weer naar buiten. Het Snekermeer is vrijwel leeg, de Sneekweek is afgelopen en de skûtsjes komen één voor één te voorschijn.
start
De startkotter ligt helemaal onderin het meer bij de pier en naarmate het moment van de start nadert zoeken de schippers steeds nadrukkelijker een plekje uit vanwaar ze hun start-run willen beginnen. Want eigenlijk is dat de kunst: zo snel mogelijk starten op een zo gunstig mogelijke plek ten opzichte van de eerste hoge boei, helemaal aan de overzijde van het meer. Iedereen start over bakboord, je ziet bijna nooit anders, maar een paar schippers gaan vrij snel overstag om te proberen met een lange stuurboordslag de concurrentie af te troeven. Het mooie is dat je pas ziet of die tactiek ‘fertuten’ heeft gedaan, op het moment dat de ene helft van het veld de andere ontmoet bij die bovenste boei. In kleinere klassen als Olympiajollen en zestienkwadraten kun je als je het niet vertrouwt kiezen voor het veilige midden, dus met korte slagen te kruisen, maar met een moeilijker wendbaar skûtsje is dat geen optie. Wij liggen bij die bovenste boei en kunnen dus het schouwspel van nabij gadeslaan en onderling discussies opzetten wie er nu het best heeft gekozen of gegokt zo u wilt.
Akkrum
Die rol is vooralsnog weggelegd voor Pieter Meeter van Akkrum, gisteren glorieus winnaar bij Earnewâld. Hij is als eerste bij de ton en hij lijkt alvast een voorschot te nemen op een prima race. Wij zijn het erover eens dat hij het uitstekend doet, als hij geen fouten maakt lijkt de overwinning hem nauwelijks meer te kunnen ontgaan. Al is het natuurlijk nog wat vroeg voor een dergelijke conclusie, we zijn nog maar net op weg. En bovendien heeft Pieter Meeter in met name Douwe Visser van Sneek en Gerhard Pietersma van Earnewâld een paar niet te onderschatten ‘poursuivants’. Maar voorlopig maakt Akkrum de dienst uit, de Akkrumers kunnen hun slagen kiezen en hoeven niet te anticiperen op voor hen liggende skûtsjes, dat is het voordeel van de koppositie. Maar aan de andere kant kunnen we ook concluderen dat deze wedstrijd nog niet gedaan is, nog lang niet. Pieter Brouwer, de ex-schipper van Heerenveen, is als gast bij ons aan boord en hij voorziet ons van zeg maar ‘inside information’ en technisch/tactische details waar de meesten van ons geen weet van hebben. En hij kijkt natuurlijk met argusogen naar zijn zoon Sytze die het helmhout van de Gerben van Manen bestiert. Die doet het goed, zeker voor een debutant, want skûtsjeschipper zijn is een vak dat je alleen maar kunt leren in de praktijk en het is een studie die lange tijd vergt. Maar als Sytze Brouwer uiteindelijk knap vierde wordt, is vader Pieter tevreden, al staat hij niet op het dek te springen, dat past niet bij hem, een goedkeurend knikje is wel genoeg. “Hy hat noch trije foar him”, relativeert Pieter, aangevend wat het uiteindelijke doel is.
strijd
Voorin spitst de strijd zich toe op een duel tussen Pieter Meeter van Akkrum en Douwe Visser van Sneek. Pieter Meeter ziet zijn runner up steeds dichterbij komen en wat eigenlijk al een beetje in de lucht hangt gebeurt in de tweede ronde. Dan moet Pieter Meeter ‘delhâlde’ in een ‘strieminne flaag’ en daarvan kan Douwe Visser profiteren: hij komt iets hoger uit en bij de bovenste boei is het zover: Douwe Visser gaat op kop en Pieter Meeter is nu tweede. En dan weet eigenlijk iedereen wel hoe het verder zal gaan: Douwe Visser is een dermate ‘betûft’ zeiler dat hij deze voorsprong met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet weer uit handen zal geven. Achter deze beide matadoren strijden Earnewâld en Heerenveen om de derde podiumplaats, maar die is uiteindelijk ruimschoots voor Gerhard Pietersma en zijn mannen. Het einde van de wedstrijd is in mijn ogen wat wonderlijk met die voor-de-windse finish, zelden gezien, zeker niet bij de SKS. Morgen, donderdag wordt er gevaren op de Langweerder Wielen bij Langweer, dan weer om 14 uur.
Binne Kramer
{gallery}nieuws/skutsjeterherne10augustus{/gallery}
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121