BURGUM - Op het Snekermeer bij Terherne troffen de nummers één en twee van de vorige SKS-serie elkaar in een rechtstreeks duel. Een onvervalst titanengevecht tussen de gevestigde orde, Grou met schipper Douwe Visser en de aanstormende jeugd van Heerenveen met Sytze Brouwer aan het helmhout. Het was Heerenveen dat het best uit de startblokken kwam, maar uiteindelijk werd Grou als eerste afgeschoten na een beklijvend gevecht op het scherp van de snede.
Eindelijk lekkere 'smear wyn'
Na twee wedstrijden, die in Earnewâld ging wegens gebrek aan wind zelfs niet door, met veel te weinig wind, was het woensdagmiddag op het Snekermeer bij Terherne dan eindelijk wél raak. Er stond een lekkere windkracht vier die af en toe de vijf aantikte en dat betekende dat er gezeild kon worden, sommige schippers hadden zelfs een klein reefje gestoken, omdat ze anders in de problemen zouden kunnen komen. De meeste skûtsjes zeilden 'voor vol', het volledige tuig dus en dat betekende dat het er af en toe behoorlijk aan toe ging. Echte problemen deden zich niet voor, ook al, omdat de zuidwestenwind in de loop van de middag een beetje afnam. Dat had ook te maken met het tijdstip dat deze vierde ontmoeting werd gevaren. In verband met de Hardzeildag van de Sneekweek moesten de beide evenementen ruimte voor elkaar maken. Sneekweek om drie uur afgelopen, skûtsjesilen om half vier beginnen. Zelfs de vaargeul werd voor een paar uur afgesloten om ongelukken met de beroepsvaart te voorkomen.
wind
'Eindelijk, daar is 'ie dan de wind', een kleine variant op de song van Gerard Cox, maar iedereen is er blij mee. En hij, die wind dus, is er deze woensdagmiddag echt volop bij en dat betekent dat er op het ruime water van het Snekermeer volop gezeild kan worden. Er zit behoorlijk wat publiek op de Terhernster pier, maar al die mensen moeten nog wel even wachten. Want het aanvangstijdstip wordt niet gehaald, het is al over vieren eer het startschot valt. Leuk voor die toeschouwers is dan wel weer, dat ze eerste rang zitten bij die altijd spectaculaire start. Wij vrezen aan boord van de persboot dat 'het wel eens een valse start kan worden', maar dat valt mee. Blijkbaar beseft iedereen dat nog meer uitstel het tijdschema in de war zou kunnen sturen, immers, de wedstrijd moet om zes uur afgelopen zijn. Dan wordt de vaargeul weer opgesteld. Maar deze eerste start is meteen de goede en het hele veld gaat in een soort veredelde kiellinie op weg naar de eerste hoge boei die helemaal aan de overkant van het meer ligt.
schismaWaar je in feite op kunt wachten is het gebruikelijke schisma in het eerste rak, alle skûtsjes zijn over bakboord gestart. De ene helft zeilt door over bakboord, terwijl de andere helft overstag gaat en het over stuurboord probeert. Die keuze wordt meestal ingegeven door ervaring, door de omstandigheden, de schiftingen van de wind en de positie van het skûtsje in het veld. Halverwege komen de eerste vragen bij ons aan boord wie er nu op kop ligt. Maar schipper Pieter, hij is in feite de enige echte deskundige op de persboot, houdt letterlijk de boot af: "Neat fan te sizzen, dat kinne wy pas sjen at se by de earste tonne binne." Maar dit soort discussies maken het verblijf bij ons aan boord pas echt leuk, naarmate ze dichter bij die eerste boei komen, wordt steeds duidelijker hoe de hazen lopen. Wie het hoogst aan de wind kan zeilen, wie de vlagen het best interpreteert en welk schip de meeste wind kan hebben. Want er zijn behoorlijke 'pûsters' bij, dan wordt het skûtsje soms bijna angstwekkend plat gedrukt door de wind en zitten de bemanningsleden aan de onderkant, de lijkant zeg maar, bijna ondergedompeld in het langsbruisende water. Dan is het echt 'it brûs foar de kop en wetter yn 'e warring'. De warring is het looppad aan de zijkant en als het water door doorheen stroomt gaat het er behoorlijk 'rûch oan ta'. Een fabuleus gezicht, veertien van die enorme schepen die hun weg zoeken door de golven, aangestuurd door een groepje mannen, én vrouwen, die hun handen vol hebben om het schip niet alleen overeind te houden, maar die ook nog, het is per slot van rekening een wedstrijd, moeten proberen de tegenstanders achter zich te houden of te krijgen. Voor de liefhebbers is dit skûtsjesilen in optima forma, zeilen zoals zeilen bedoeld is.
Heerenveen
Het is uiteindelijk Heerenveen dat als eerste de bovenste boei kan ronden, gevolgd door Grou, de toch wel verrassende Halve Maen en het ook al opmerkelijk goed varende Drachten. Hoewel verrassend, dit is het weer dat ze bij Drachten graag hebben, lekker veel wind en vooral de ruimte hier op het Snekermeer. Zoals gebruikelijk wordt er in het middenveld felle strijd geleverd om de beste plaatsen, maar die zijn vooralsnog voor de beide koplopers, Heerenveen met schipper Sytze Brouwer en Grou met Douwe Visser aan het helmhout. Die beide maken er een beklijvend duel van. Lange tijd is het Heerenveen dat de dans leidt, maar Grou komt steeds dichterbij, met name in de beide lange kruisrakken pakt Douwe Visser meter voor meter zijn winst. En nog voor de tweede hoge boei is duidelijk wat er gaat gebeuren. Grou lijkt net even wat hoger aan de wind te kunnen dan Heerenveen en dan komt een oude zeilwet om de hoek kijken en die luidt 'loefhâlden wint'. Met andere woorden: het schip dat het hoogst aan de wind kan varen, wordt winnaar. En als Grou eenmaal de koppositie te pakken heeft weet elke insider wel zo ongeveer hoe het scenario zich vervolgens zal ontrollen. 'Dy sjogge se fannemiddei net wer', volgens de stamgasten. En zo is het ook, Grou loopt steeds verder weg van Heerenveen en wat Sytze Brouwer ook probeert, hij moet met lede ogen toezien hoe hij er niet in slaagt het gat te dichten. Het is prijzenswaardig dat hij kiest voor de aanval, achter je tegenstander aanvaren levert niks op, je moet wat anders doen dan hij: probeert de koploper het over bakboord, dan moet jij over stuurboord. Daarmee loop je het risico dat je verder achterop raakt, maar Sytze Brouwer is er de man niet naar om zich nu al gewonnen te geven. Hij blijft strijden, maar aan het einde betekent dat toch dat hij strijdend ten onder gaat. Nou, ja, wat heet, ten onder, hij wordt tweede en voor het klassement is dat bepaald niet slecht natuurlijk.
finish
Het loopt inmiddels tegen zessen en het wordt tijd voor de finish. Het is gevoelig kouder geworden, bijna een onwerkelijk fenomeen in deze zomer en er vallen zelfs een paar spetters regen. Er is al heel wat publiek naar huis gegaan, maar de blijvers krijgen de finish op een presenteerblaadje. Als eerste gaat Grou over de meet, op een behoorlijke afstand gevolgd door Heerenveen. Daar weer een heel eind achter is het Lemmer met Albert Visser dat als derde eindigt. Een prima race van de Lemsters die een beetje onopvallend door het veld naar voren zijn geslopen. Akkrum met Pieter Meeter wordt vierde en de vijfde en zesde plek zijn voor de Pietersma brothers, Jeroen van Drachten en Gerhard van Earnewâld. Wij hebben inmiddels allemaal een jas aan, het is fris, wat een verschil met gisteren, toen het zweet ons op het voorhoofd stond, ook als we helemaal niets deden. Donderdag wordt er gevaren bij Langweer en het lijkt, gezien de voorspellingen, raadzaam om een regenjas mee te nemen. Is weer eens wat anders...
Binne Kramer
{gallery}Syta/silen9818{/gallery}
Notice: Undefined property: stdClass::$readmore in /home/kanaal30/domains/archiefkanaal30.nl/public_html/templates/ja_teline_v/html/layouts/joomla/content/item/default.php on line 121